سرخط خبرها

راه توسعه، توسعه راه جنوب فارس

بیرم کهن/ عباس رستمی: بیرم منطقه ای که سابقه ی آن ر اساس مطالعات صورت گرفته در حوزه باستان شناسی به بیش از ۷۰۰۰ سال قبل بر می گردد. پس از اسلام و با حضور امامزاده سید عفیف الدین(شاه زندو) از مدینه به بیرم جایگاهی ویژه در جنوب فارس و فراتر از آن پیدا می کند و مرکزی برای ترویج اسلام شیعی می گردد. این موقعیت به علاوه ویژگی های دیگر از جمله موقعیت جغرافیایی، تاریخی و وجود آب مناسب و زمین حاصلخیز بیرم را به یک مرکز مهاجر پذیر تبدیل می کند که اقوام مختلفی از مناطق اطراف و فراتر از آن به این شهر مهاجرت می کنند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع سازندگی مناطق محروم در جنوب استان فارس در دهه اول انقلاب اسلامی از جایگاه ویژه ای برای ارائه خدمات برخوردار می شود و مرکزی برای تأسیس نهادهای انقلابی می گردد. جهاد سازندگی از نهادهای مهمی بود که در جنوب لارستان در این منطقه تأسیس و منشأ خدمات متعددی در منطقه بیرم و مناطق همجوار گردید. در دهه ۷۰ بدلیل تحولات جدید در جنوب فارس مخصوصاً در حوزه تقسیمات کشوری منطقه بیرم آن طور که شایسته آن بود مورد توجه قرار نگرفت و با نگاهی صرفاً سیاسی این تقسیمات شکل گرفت و این امر موجب رکود و عقب ماندگی این منطقه شد و این نگاه موجب شد تا این منطقه روز به روز از جایگاه آن کاسته شود.عباس رستمی

پس از سه دهه در تاریخ شاهد حضور استاندار فارس آقای دکتر سید محمد احمدی در لارستان بزرگ بودیم که این سفر با استقبال مسئولین شهرستان لارستان در شهر مذهبی بیرم اغاز شد که خود نشان دهنده اهتمام و عنایت استاندار فارس و فرماندار لارستان به این بخش می باشد. از آنجا که دکتر احمدی شناخت دقیق از استان مخصوصاً جنوب فارس داشته و دارند در این سفر سخنانی ایراد کردند که این سخنان واقع بینانه و دقیق به نظر می رسید. از جمله مقایسه گذشته و اکنون بیرم بود که مورد توجه مسئولین و مردم قرار گرفت. استاندار محترم علت عقب ماندگی بیرم را به خوبی شناخته بود و به همین منظور توجه و تآکید نسبت به راههای بیرم را به مسئولین ذیربط گوشزد نمودند.ایشان با اشاره به اینکه در مناطق جنوب راههای جدیدی گشوده شده و احداث گردید، عنوان داشتند باید برای خروج از این بن بست بیرم هم به فکر راه جدیدی بود. این نکته از برجسته ترین و مؤکدترین نکات مطرح شده در این سفر بود که فرماندار لارستان و نماینده مردم شریف لارستان، گراش و خنج هم تاکنون به دنبال آن بوده اند ولی متأسفانه از سوی مسئولین مربوطه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. قبل از سفر استاندار به لارستان بزرگ دو طرح برای خروج از بن بست مناطق وسیعی از دو راهی ارد، فداغ، بیرم، علامرودشت، چاه ورز، صحرای باغ تا اشکنان به مسئولین اداره کل راه و شهرسازی لارستان پیشنهاد داده شد که در این قسمت به یکی از این دو طرح اشاره خواهد شد که مورد توجه استاندار فرهیخته، فرماندار سخت کوش و نماینده پر تلاش قرار گرفته است و مردم این مناطق انتظار دارند به طور جدی تر در دستور کار قرار گیرد.

راه توسعه ی این مناطق توسعه ی راه است که حتی در متون دینی هم به آن تأکیدشده است و در آیات متعدد قرآن به ایجاد راه ها در میان کوه ها و دره ها اشاره شده است. دولت بر اساس ارزشهای دینی که همان عدالت اجتماعی می باشد و همچنین حقوق اجتماعی و کشورداری می بایست در همه ی مسیرهای کشوری راهها و جاده های متعدد و متنوع کوچک و بزرگ ایجاد نماید و امکان دسترسی یک منطقه را به منطقه ی دیگر تسهیل بخشد. اگر چه در مناطق دیگر کارهای فراوانی شده، مردم این مناطق هم همانند دیگر مناطق حق و حقوقی دارند که نادیده گرفته شده و مسولین در دوره جدید باید به این مناطق هم توجه داشته باشند. طرح مورد نظر مناطق وسیعی از علامرودشت، چاه ورز و بیرم را به منطقه صحرای باغ تا مرکز شهرستان لارستان را به هم وصل می کنند که جمعیتی حدود۱۰۰ هزار نفر را حداقل به طور مستقیم تحت پوشش قرار می دهد و دارای مزایای زیر می باشد:

مزایای طرح:
۱)خروج از بن بست بخش های بیرم، چاه ورز، صحرای باغ با جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفر
۲)نزدیک شدن بخش های بیرم چاه ورز و صحرای باغ و شهرستانهای لامرد و لارستان به یکدیگر در حدود ۵۰ کیلو متر
۳)صرفه جویی در مصرف سوخت با نزدیک شدن مسیر از مبدأ به مقصد
۴)صرفه جویی در جلوگیری از هدر رفتن زمان با توجه به این طرح می تواند مسیر را کوتاه تر نماید.
۵)رونق گرفتن بخش های بیرم، چاهورزو صحرای باغ با خارج شدن از بن بست
۶)ایجاد اشتغال به دلیل رونق گرفتن این مسیر و تولید شغل های جدید
۷)کاهش نرخ بیکاری و بزه های اجتماعی با ایجاد رونق اقتصادی
۸)نزدیک شدن این مناطق به شرق هرمزگان از طرق بستک
۹)این مسیر می تواند موجب کاهش ترافیک در مسیرهای دیگر گردد و خطرات رانندگی را کاهش دهد.
۱۰)با اجرا و احداث این مسیر خدمات متقابل این به یکدیگر در جهت پیشرفت و توسعه رونق خواهد گرفت.
۱۱)نزدیک شدن مسیر شهرستان لارستان به غرب هرمزگان و منطقه ویژه عسلویه
۱۲)سرمایه گذاری در این طرحموجب کاهش هزینه های دولت در دیگر زمینه های لازم برای توسعه خواهد شد زیرا با احداث این مسیر این مناطق خود به خود از یک مزایای اقتصادی و اجتماعی و رفاهی برخوردار خواهد شد که مهمترین آن بحث اشتغال و سرمایه گذاری خواهد بود.
۱۳)با ایجاد این مسیر شاهد پیشرفت همه جانبه در این مناطق خواهیم بود که این امر موجب به وجود آمدن روحیه نشاط و امید با تدبیر مسئولین خدوم در دولت تدبیر و امید در بین مردم خواهد شد.
۱۴)دسترسی آسان تر لارستان به منطقه ویژه صنایع انرژی بر جنوب
انتظار می رود با توجه به اهمیت این طرح مسئولین موضوع را مورد توجه قرار داده زیرا اجرای ان می تواند از خسارات بیشتر جلوگیری به عمل آورد و موجب ایجاد عدالت اجتماعی و جغرافیایی در این مناطق گردد.

Print Friendly, PDF & Email

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.