سرخط خبرها

بیــرَم؛ حَرَمـ امــامزادگانـــ

بیرم کهن/عباس رستمی: منطقه بیرم که در واقع همان بیخه اِحشام در جنوب فارس و منطقه لارستان بزرگ است. در فارسنامه ناصری در مورد آن چنین آمده است:« این ناحیه در جنوب غربی لار است. درازای آن از بیرم تا ملایی ۶ فرسخ می باشد و قریه های آباد آن عبارتند از: اِحشام قائد، بیرم (که همان قصبه بیخه احشام است)، چارطاق، چاه برد، خیرگو، دهنو، شیخ عامر، شیرینو، کَتَک، لاورستان و ملایی ».

این منطقه تا دهه ی شصت حدود ۵۰ روستا و آبادی داشت که در دو دهه ی اخیر دچار دگرگونی های زیاد و ناپایداری از نظر تقسیمات کشوری گردیده است.

مسجد جامع بیرم

طبق مطالعات باستان شناسی و تاریخی صورت گرفته بیرم قدمتی حداقل ۷۰۰۰ ساله دارد که ساکنین اولیه آن زرتشتی و در محلی معروف به«تل گوه» سکونت داشته و در مرکز دشت بیرم«قلعه شهرستان» بنا نهادند که به وسیله هفت قلعه در کوههای اطراف دشت که مشرف به دشت بیرم است محافظت می شده است که هنوز هم آثاری از آن برجاست. نام بیرم در این دوره کُبه بوده است که در دوره ی صفویه و با ورود سپاهیان این دولت به لارستان بزرگ و این منطقه به نام «بیرم»که برگرفته از واژه ترکی«بایرام»است تغییر نام داده است.

امامزادگان بیرم

با ورود اسلام وحضور امامزاده سید عفیف الدین معروف به«شاه زندو» در قرن چهارم هجری در این منطقه از لارستان بزرگ، ساختار سیاسی و اجتماعی عوض می شود و این منطقه به عنوان مرکزی برای ترویج اسلام پذیری در جنوب مطرح می گردد. نفوذ اسلام در خطه پهناور لارستان و جنوب به زمان حضرت شاه زندو بر می گردد. بنا به تذکره شاه زندو و غزوه نامه زین العباد بیرمی این امامزاده از اوایل قرن چهارم هجری با هدف دعوت مردم به اسلام وفرهنگ تشیع از مکه به نواحی جنوب ایران و بیرم وارد می شود و این منطقه را مرکز مبارزات خود جهت ترویج دین مبین اسلام قرار می دهد. حرم و بارگاه مطهر این امامزاده از معروف ترین و عظیم ترین بناهای مذهبی منطقه جنوب فارس بوده و در سده های اخیر  تذکره شاه زندو به عنوان منبع و مرجعی برای اصالت یابی امامزاده های جنوب  مورد مراجعه بوده است. این مکان  همواره ملجأ و مأمن و مزار زوار از گوشه و کنار بوده و هست. علاوه بر این امامزاده حدود۱۲ امامزاده دیگر هم که از اعوان و یاران و فرزندان ایشان بوده اند اکنون در این منطقه دارای بارگاه می باشند که ۸ تن از آنان در شهر بیرم و حدود ۴ مورد آن در اطراف و مناطق همجوار بیرم مدفون می باشند. تذکره خطی موجود نشان می دهد حوزه فعالیت این امامزاده مناطق زیادی از پس کرانه های خلیج فارس تا شهرستانهای فیروزآباد و داراب بوده که در این تذکره به آن اشاره گردیده است.

امامزاده سعد بن سعید

آستان و بارگاه معنوی این امامزاده و دیگر امامزادگان همواره مأمن مردم این منطقه و مناطق دیگر بوده و حتی مناطق دور دست هم به این آستان توجه داشته و با احترام به آن نگریسته اند. از گذشته های دور مردم این منطقه و حتی مناطق دور دست اموات خود را برای بهره مندی از فیوضات و معنویات این ملجأ به این منطقه انتقال داده و در جوار این امامزاده و دیگر امامزادگان به خاک می سپرده اند تا جایی که در کنار این امامزاده مقبره ای با عنوان مقبره مینابی ها وجود داشته است که نشان دهنده ارادت مناطق دوردست به این بارگاه بوده است. محوریت حرم امامزاده سید عفیف الدین(شاه زندو) در سطح منطقه بزرگ بیرم و مناطق اطراف ازگذشته تاکنون مورد توجه بوده است. تجمعات مذهبی، مراسم با شکوه تعزیه، مبارزات و مراسمات سیاسی با مرکزیت و محوریت این آستان از جمله موضوعاتی است که همواره مدنظر بوده و هست.

امامزاده شاه نورالدین

علاوه بر بارگاه ۱۲ امامزاده، وجود اماکن مذهبی دیگر به این منطقه و شهر بیرم ویژگی خاص بخشیده است و آن را به حرم امامزادگان و یک مرکز با ظرفیت پذیرش گردشگر مذهبی در جنوب استان فارس تبدیل نموده است. با توجه به این ظرفیت و همچنین آثار به جا مانده در این خصوص از جمله بناهای تاریخی، مذهبی و وجود یک موزه تاریخی در بیرم که در جنوب بی نظیر به  میباشد. لازم است مسئولین مربوطه برای معرفی این جایگاه اقدامات عملی معمول دارند تا این ظرفیت در ایام خاص سال به طور ویژه و ایام دیگر مورد استفاده گردشگران و نیروهای مشغول در مناطق همجوار که می تواند برای آنان جاذبه داشته باشد، قرار گیرد. و غبار غفلت را از چهره آن زدوده و با برنامه جایگاه واقعی آن را به علاقه مندان فرهنگ اسلامی بنمایانند.

 ۱

Print Friendly, PDF & Email

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.