سرخط خبرها

ثبت قریب به ۷۰ شرکت و مؤسسه و صدور سه هزار سند مالکیت در بیــرم

بیرم کهن/سعید دلاور: اداره ثبت اسناد و املاک بیرم در اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ افتتاح شد. رؤسای ادارات از بدو تأسیس تاکنون به ترتیب آقایان: عباس اسماعیل زاده، حسن گرامی، محمد عقیل ابراهیمی، عبدالحسین فروتن، فرزاد میرزائی و در نهایت سید علی اصغر سلامی می باشد که حداکثر زمان تصدی آنان یک سال و اندی در این بخش بوده است. سید علی اصغر سلامی متولد شهرستان مهر و نیروی استخدامی سازمان ثبت اسناد سال ۸۴، دی ماه ۹۳ بعنوان مسئول اداره ی ثبت اسناد و املاک بیرم منصوب شد که تجاربی را در پرونده ی سوابق خود در ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان مهر، سروستان، خرامه، خنج و گراش به ثبت رسانیده است.

سلامی در گفتگو با سردبیر بیرم کهن از عملکرد خود در اداره ثبت اسناد و املاک بخش بیرم خبر داد: تا قبل از تاریخ مارالبیان در سال ۹۳ قریب به ۸۳ جلد سند مالکیت صادر و تسلیم گردیده است ولی از دی ماه ۹۳ تاکنون قریب به ۵۰۰ جلد سند مالکیت صادر شده است که معلول این عملکرد کسب مقام سومی در اسناد مقایسه ای در استان فارس و مقام اول در منطقه لارستان بوده است.

  • جناب سلامی مردم در خصوص افزایش هزینه پرداختی به اداره ثبت اسناد در زمان آقای میرزایی که مقرر بود صرفا ۲۰۰ هزار تومان باشد، معترض بوده و منتج به سوء اعتماد خیلی از مالکین شده است. در این راستا جنابعالی بعنوان رییس جدید این اداره جهت دفاع از حق مردم اقدامی مدنظرتان می باشد؟

در خصوص بهای وصولی هزینه یک جلد سند مالکیت حداکثر مبلغ کمتر از ۱۰۰هزار تومان می باشد و مبالغ غیر از مبلغ فوق توسط بنیاد مسکن و اداره پست وصول می گردد که هیچگونه سنخیتی با هزینه های وصولی اداره ثبت اسناد و املاک ندارد.

  • قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن شامل بیرم و مناطق دارای جمعیت ۲۰ هزار نفری می باشد. چه تسهیلاتی در این راستا به این منطقه تعلق می گیرد؟

شهر بیرم یکی از محدود شهر های است که طرح قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در آن شروع شده است. این طرح که شامل شهرهای زیر ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت می شود، فرایند ثبت و صدور سند بدین شرح است که افراد با مراجعه به اداره پست نسبت به تشکیل پرونده اقدام می نمایند سپس اداره پست پس از تکیمل نواقص، پرونده را به بنیاد مسکن لارستان ارسال و بنیاد مسکن نیز پس از بررسی و رفع نواقص و درج مدارک لازم طی یک نامه پرونده را به اداره ثبت اسناد و املاک بیرم ارسال می نماید. اداره ثبت اسناد نیز پس از بررسی پرونده در صورتی که منع قانونی نداشته باشد پس از وصول هزینه های قانونی حداکثر یکصد هزار تومان که قبلا توسط اداره پست وصول گردیده در بازه زمانی بین ۴ تا ۵ ماه اقدام به صدور سند می نماید. مهمترین توصیه و سفارش به مردم فهیم بیرم این است که حداکثر تا پایان سال جاری نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند در غیر اینصورت با پایان یافتن این فرصت مناسب، شهروندان ناگزیر به پرداخت هزینه های گزاف و اطاله وقت جهت اخذ سند مالکیت می باشند.

مهمترین مزیت قانون ساماندهی یکی هزینه ثبت بسیار پایین می باشد؛ در صورتی که در ثبت عادی بیش از یک میلیون تومان گاها هزینه می شود که مشمول هزینه های اداره ثبت، هزینه استعلام شهردای، اوقاف، منابع طبیعی و … می باشد و این طرح مشمول هیچکدام از هزینه های فوق نمی باشد. دیگری عدم مراجعات مکرر به اداره ثبت می باشد؛ یکی از مزیت های دیگر این قانون عدم مراجعات مکرر به اداره ثبت، منابع طبیعی، اداره اوقاف و شهردای جهت پاسخ استعلام و … است در صورتی که در ثبت عادی افراد جهت اخذ سند گاها بیش از یکسال وقت جهت دریافت و اخذ سند نیاز دارند که یکی از سهل الوصول ترین و سریعترین مکانیزم جهت صدور سند می باشد.

  • گفته می شود در زمان جناب میرزایی، نقشه های منازل منطقه ی بیرم توسط مهنس آشوبی بدون استاندارد لازم انجام شده و مجددا نیاز به نقشه کشی دارد که عواقب آن پرداخت هزینه ای مجدد از جانب مالکین یعنی مردم می باشد، درحالیکه دولت موظف به پرداخت و رسیدگی این امر است. چقدر این موضوع صحت دارد؟

لازم به ذکر است نظر به اینکه شهر بیرم در سال ۹۳ اقدام به نقشه بردار از کلیه املاکی که در محدوده شهر و وفق مقررات محصور بوده، نموده است دیگر ضرورتی به نقشه برداری نیست مگر املاکی که نیاز به تفکیک داشته باشند که در این صورت خود متقاضی اقدام به ترسیم نقشه تفکیکی می نماید که پس از ارایه نقشه تفکیکی و تایدیه شهرداری جهت تفکیک املاک خود مستقیما به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه می نماید.

با عنایت به اینکه طرح نقشه کشی شهر بیرم به عنوان یکی از طرح های فوق العاده سریع بوده همچنین دارای بافت قدیمی و ناهنجار و بعضا غیر استاندارد به علل مختلف طبیعی و … می باشد معلول این موضوع گاها باعث اشتباه در ترسیم بعضی نقشه ها شده که این مشکل نیز در حال مرتفع شدن می باشد و نیاز به وصول هیچ گونه مبلغ اضافی از ارباب رجوع نمی باشد
یکی از علل های که برابر برنامه زمانی وعده داده شده توسط روسای سابق سند مالکیت به موقع صادر نگردیده عدم وجود نقشه بردار ثابت در اداره است که این مهم نیز تا حدودی توسط بخشداری محترم مرتفع و نقشه بردار هفته ای یک روز به صورت مامور از اداره ثبت اسناد و املاک مهر حضور پیدا می کنند که بر خود فرض میدارم و شایسته است از متانت و صداقت مردم با اصالت بیرم در این راستا تقدیر بنمایم.

نقش شورای اسلامی شهر در پیشرفت اهداف این اداره؟

بحمد الله شورای اسلامی اثر بخشی وافری نسبت به تسریع اسناد داشته که این موضوع نیز جای تقدیر دارد و با عنایت به اینکه اداره مشکلات زیادی در خصوص تسریع در صدور اسناد مالکیت دارد، شایسته است که شورای محترم همکاری مضاعفی و معاضدت سازنده تری نسبت به گذشته داشته باشد چرا که با فرجام این طرح دیگر نمی تواند به راحتی اقدام به صدور سند نماییم. همچنین با عنایت به فحوای و سیاق الفاظ مزبور پیشنهاد می گردد هفته ای یک بار احدی از اعضای شورا بدون تماسهای مکرر حداقل دو ساعت جهت همکاری در این اداره حضور یابند.

  • از جمله مسایل و مشکلاتی که هم اکنون این اداره با آن دست و پنجه نرم می کند؟

یکی از اهم مشکلات این اداره کمبود نیرو از جمله نقشه بردار می باشد که متاسفانه تاکنون موفق به داشتن نقشه بردار ثابت نگردیده ایم. دیگر مشکل عدم داشتن ساختمان اداری مستقل می باشد که از بخشداری و شورای محترم اسلامی و حتی خیرین محلی تقاضا می شود نسبت با این مهم عنایت ویژه داشته باشند چرا که یکی از زیر ساخت های شهرستان شدن بیرم ترسیم و تثیت زیر ساخت ها می باشد که ساختمان اداری زیبا و مناسبت نیز اثر بخشی وافری در توسعه و زیبای نمای شهر دارد.

مهمترین مشکل در تحقق و پیشبرد اهداف این اداره، کمبود نیرو است. این اداره برابر چارت سازمانی بایستی ۱۲ نیرو داشته باشد که متأسفانه به چهار نیرو تقلیل یافته است و در صورتی که مشکل نیروهای این اداره بالاخص نقشه بردار (که هم اکنون هفته ای یک بار از ثبت مهر با مشکلات عدیده ای به این اداره حضور پیدا می کند) حل گردد با یاد و نام خدای متعالی و معاضدت مسئولین ذی ربط به فعلیت رساندن مطالبات دور از انتظار نیست.

  • از جمله مهمترین وظایف ثبت اسناد و املاک؟

۱)ثبت اسناد که توسط دفاتر اسناد رسمی صورت می پذیرد که هم اکنون یک دفتر اسناد رسمی و دو دفتر ازدواج و یک دفتر طلاق جهت ارائه خدمات در این بخش وجود دارد

۲)ثبت املاک که مهمترین وظیفه ثبت اسناد می باشد که تاکنون بیش از سه هزار سند مالکیت صادر و در اختیار روستاها و بخش مرکزی قرار گرفته است

۳)ثبت شرکت ها: برابر بررسی صورت گرفته قریب به ۷۰ شرکت و مؤسسه در اداره به ثبت رسیده است

۴)اجرای مفاد اسناد رسمی: در این آیتم اقداماتی چون وصول چک، مهریه، وصول مطالبات بانکی، قبوض اقساطی اجاره و… صورت می پذیرد. شهروندان عزیز در این راستا می توانند بدون مراجعه به دادگستری و صرف وقت و هزینه زیاد به این اداره مراجعه و موارد ما را بیان و در اسرع وقت و اطاله زمان مطالبات خود را دریافت کنند.

  • مهمترین درخواست شما از مافوق؟

مهمترین برنامه و ایده اینجانب به عنوان مسئول فعلی ثبت اسناد و املاک، صدور اسناد مالکیت اراضی شهر بیرم می باشد که تحقق این امر منوط به معاضدت و همکاری اداره محترم بنیاد مسکن لارستان و شورای شهر بیرم می باشد که بحمدالله دو مرجع مذکور تاکنون همدلی و همراهی خوبی با این اداره داشته اند که امید می رود با تداوم این مهم در سال آینده بتوانیم حداکثر ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ سند مالکیت در صورت عدم بروز مشکل خاص و همراهی مردم شریف بیرم( در تشکیل پرونده و ارائه به شورای محترم شهر) صادر نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.